piątek, 12 października 2012

„PHOTO SEKRET” część 2.



Czyli, jak zdobyć klientów? 

Moim ‘sekretem’ jest zbiór zachowań i wyrobionych nawyków organizacyjnych.
Przedstawiłam Wam niedawno przykład ‘Gustawa’, którego obojętność i lekceważący  stosunek do klienta sprawił, że nikt nie pomyśli nawet o poleceniu takiego fotografa.





Na początek podstawy:

PRZYGOTOWANIE:

1)   Oczekiwania:
- spotkaj się z klientem i wysłuchaj czego oczekuje – szczegółowo!
- dowiedz się do czego użyte mają być zdjęcia (ma to znaczenie przy wycenie).
- postaraj się, aby klient przesłał Ci przykładowe zdjęcia  (to znacząco ułatwi zaplanowanie sesji).

2)   Cena:
- Jeśli nie wiesz , jak wycenić to zlecenie, zadzwoń do osoby, która ma już w tym doświadczenie i podaj mu wszystko czego dowiedziałeś się od klienta. Z pewnością doradzi Ci jak NIE PSUĆ RYNKU zbyt niską wyceną.
KLIENT DALEJ NIE CHCE ZAAKCEPTOWAĆ TWOJEJ CENY? – Powiedz mu, że jest caaałe grono TANICH pstrykaczy, którzy chętnie zrobią mu zdjęcia, ale jak będzie wracał  na zrobienie całkowitej poprawy tej sesji zdjęciowej u Ciebie, zapłaci 2 razy tyle co teraz. – Nie zaakceptował? Nie jest wart twojej uwagi i czasu. Po prostu sobie odpuść. Masz inny target.

Spotkanie z klientem dobrze jest zorganizować w studiu, aby oswoić go z otoczeniem. Będzie mu zdecydowanie łatwiej rozluźnić się podczas sesji.


W STUDIO:
Studio w którym wykonujesz sesję musi mieć odpowiednią temperaturę i zapewnione zaplecze sanitarne (toaleta, prysznic, przebieralnia)

Podczas sesji dobrze jest puścić muzykę dostosowaną do sesji klienta (żywą, jeśli to sesja dynamiczna, spokojną jeśli to np. sesja ciążowa)

3)   Przygotowanie:
- Podczas przygotowań do sesji , w luźnej rozmowie,  porusz temat hobby / zainteresowań / pracy klienta. Osoba opowiadająca  o swoim „koniku”  jest pewna siebie, a co za tym idzie rozluźni się i łatwiej oswoi z aparatem.

4)  Oswajanie:
     Z klientem jest jak z dzikim zwierzęciem, mowa oczywiście  o klientach debiutujących. Jeśli zaczniesz od razu sesję właściwą, skończy się to po prostu słabym materiałem. Jeśli jednak oswoisz taką osobę z aparatem sesja skończy się PODWÓJNYM a nawet POTRÓJNYM SUKCESEM.

      -   Klient będzie elastyczny podczas sesji – to da nam świetny materiał.
      -  Zadowolony klient na pewno pokazując zdjęcia pochwali się miłą atmosferą  i poleci Twoje usługi.
       -  Zdobędziesz nowych klientów.
 - Wykorzystaj oswajanie klienta na odpowiednie ustawienie świateł i zrób klientowi zdjęcia z kilku perspektyw.

POKAŻ KLIENTOWI ZDJĘCIA NA APARACIE / LAPTOPIE
Pozwoli to na ujęcie klienta tak, jak on tego chce, a zarazem możesz te próbne fotki wykorzystać (ale o tym za chwilę).

Pokazując zdjęcia masz okazję zaobserwować, jak dana osoba kocha oglądać siebie na zdjęciach. Zapytaj co podoba się klientowi, a co nie. Dowiedz się również jak dana osoba lubi być fotografowana (z uśmiechem czy bardziej poważnie?).

Dobrze jeśli klient zdradzi swoje ‘foto-kompleksy’: brzuch , nogi, ręce czy podwójny podbródek.
WYKORZYSTAJ zdjęcia , które wstępnie wykonałeś /aś. Pokaż jak zniwelować takie rzeczy podczas fotografowania, jak pozować, jak ustawić głowę czy wyciągnąć szyję. Pokaż własnym ciałem, jak to zrobić!
I daj sobie na miłość boską spokój z NIEPOKAZYWANIEM ZDJĘĆ SUROWYCH! Jeśli to zdjęcie specjalnie zamówione przez klienta, to on MA PRAWO je zobaczyć i wybrać.
Możesz ich NIE pokazywać, jeśli robisz swój projekt autorski, bądź sesję komercyjną dla jakiejś firmy a modelki są na sesji DLA CIEBIE  nie ty dla nich. Wtedy, by uniknąć URWANIA GŁOWY paskiem do aparatu, gdy modelki chcą ci wyrwać go z rąk, po prostu powiedz NIE.

KLIENT KLIENTOWI NIE RÓWNY
Sympatia do klienta POWINNA BYĆ SZCZERA.
Jeśli klient jest wobec Ciebie arogancki lub traktuje Cię z góry DAJ MU DO ZROZUMIENIA, kto tu jest fotografem. Studio / plan zdjęciowy to twoje królestwo!
Do klienta takiego należy zwracać się STANOWCZO, twoja mowa ciała ma wskazywać na twoje cechy ‘alfa’.
Klienci niegrzeczni są jak dziury w jezdni, prędzej czy później TRAFISZ i musisz to przejść.

TIPS & TRICKS
·         Co jest najlepsze? Jeśli zrobisz naprawdę dobre zdjęcia, to będą one NICZYM WIRUS rozprzestrzeniać się i zbierać dla Ciebie potencjalnych klientów!
·         Jeśli dajesz klientowi zdjęcia na płycie DVD/CD, wklej do niej plik ze skrótem, który po wciśnięciu od razu wyśle klienta na twoją stronę lub twoją ofertę! - świetnie to działa w przypadku zdjęć ślubnych, bo rodzina kopiuje sobie zdjęcia poprzez przegrywanie płyt DVD i każda z tych kopii będzie posiadała SKRÓT DO TWOJEJ STRONY!
·         Poproś klienta o napisanie REFERENCJI i umieść ją w ofercie- takie  szczere polecenia mogą DZIAŁAĆ CUDA!

Autor: Justyna Ł. Bień
Korekta: Oskar Leszkowicz :*


Jeśli JESZCZE nie zapisałeś się na listę, zrób to teraz;)
Otrzymasz informacje o nowych postach i dostęp do rzeczy, które są zarezerwowane TYLKO dla osób na liście:

ZAPISZ MNIE:
Imię:
Adres email:

NAPISZ PROSZĘ KOMENTARZ:

3 komentarze:

  1. Dzięki za praktycznie porady! Na pewno je wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne rady, czas zacząć pokazywać zdjęcia na aparacie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...