Czyli, jak zdobyć klientów?
Moim ‘sekretem’
jest zbiór zachowań i wyrobionych nawyków organizacyjnych.
Przedstawiłam
Wam niedawno przykład ‘Gustawa’, którego obojętność i lekceważący stosunek do klienta sprawił, że nikt nie
pomyśli nawet o poleceniu takiego fotografa.
Na początek
podstawy:
PRZYGOTOWANIE:
1) Oczekiwania:
- spotkaj się z klientem i
wysłuchaj czego oczekuje – szczegółowo!
- dowiedz się do czego
użyte mają być zdjęcia (ma to znaczenie przy wycenie).
- postaraj się, aby
klient przesłał Ci przykładowe zdjęcia
(to znacząco ułatwi zaplanowanie sesji).
2) Cena:
- Jeśli
nie wiesz , jak wycenić to zlecenie, zadzwoń do osoby, która ma już w tym
doświadczenie i podaj mu wszystko czego dowiedziałeś się od klienta. Z
pewnością doradzi Ci jak NIE PSUĆ RYNKU zbyt niską wyceną.
- KLIENT DALEJ NIE CHCE ZAAKCEPTOWAĆ
TWOJEJ CENY? –
Powiedz mu, że jest caaałe grono TANICH pstrykaczy, którzy chętnie zrobią mu
zdjęcia, ale jak będzie wracał na
zrobienie całkowitej poprawy tej sesji zdjęciowej u Ciebie, zapłaci 2 razy tyle
co teraz. – Nie zaakceptował? Nie jest wart twojej uwagi i czasu. Po prostu
sobie odpuść. Masz inny target.
Spotkanie z klientem dobrze
jest zorganizować w studiu, aby oswoić go z otoczeniem. Będzie mu
zdecydowanie łatwiej rozluźnić się podczas sesji.
W STUDIO:
Studio w którym wykonujesz sesję musi mieć odpowiednią temperaturę i
zapewnione zaplecze sanitarne (toaleta, prysznic, przebieralnia)
Podczas sesji dobrze jest puścić muzykę dostosowaną do sesji klienta
(żywą, jeśli to sesja dynamiczna, spokojną jeśli to np. sesja ciążowa)
3) Przygotowanie:
-
Podczas przygotowań do sesji , w luźnej rozmowie, porusz temat hobby / zainteresowań / pracy
klienta. Osoba opowiadająca o swoim „koniku” jest pewna siebie, a co za tym idzie rozluźni
się i łatwiej oswoi z aparatem.
4) Oswajanie:
Z klientem jest jak z dzikim
zwierzęciem, mowa oczywiście o klientach
debiutujących. Jeśli zaczniesz od razu sesję właściwą, skończy się to po prostu
słabym materiałem. Jeśli jednak oswoisz taką osobę z aparatem sesja skończy się
PODWÓJNYM a nawet POTRÓJNYM SUKCESEM.
- Klient będzie elastyczny podczas sesji – to da
nam świetny materiał.
- Zadowolony klient na pewno pokazując zdjęcia
pochwali się miłą atmosferą i poleci
Twoje usługi.
- Zdobędziesz
nowych klientów.
- Wykorzystaj oswajanie klienta na odpowiednie ustawienie
świateł i zrób klientowi zdjęcia z kilku perspektyw.
POKAŻ KLIENTOWI ZDJĘCIA NA APARACIE / LAPTOPIE
Pozwoli to
na ujęcie klienta tak, jak on tego chce, a zarazem możesz te próbne fotki
wykorzystać (ale o tym za chwilę).
Pokazując
zdjęcia masz okazję zaobserwować, jak dana osoba kocha oglądać siebie na zdjęciach.
Zapytaj co podoba się klientowi, a co nie. Dowiedz się również jak dana osoba
lubi być fotografowana (z uśmiechem czy bardziej poważnie?).
Dobrze jeśli
klient zdradzi swoje ‘foto-kompleksy’: brzuch , nogi, ręce czy podwójny
podbródek.
WYKORZYSTAJ zdjęcia
, które wstępnie wykonałeś /aś. Pokaż jak zniwelować takie rzeczy podczas
fotografowania, jak pozować, jak ustawić głowę czy wyciągnąć szyję. Pokaż
własnym ciałem, jak to zrobić!
I daj sobie na miłość boską spokój z
NIEPOKAZYWANIEM ZDJĘĆ SUROWYCH! Jeśli to zdjęcie specjalnie zamówione przez
klienta, to on MA PRAWO je zobaczyć i wybrać.
Możesz ich
NIE pokazywać, jeśli robisz swój projekt autorski, bądź sesję komercyjną dla
jakiejś firmy a modelki są na sesji DLA CIEBIE
nie ty dla nich. Wtedy, by
uniknąć URWANIA GŁOWY paskiem do aparatu, gdy modelki chcą ci wyrwać go z rąk,
po prostu powiedz NIE.
KLIENT KLIENTOWI NIE RÓWNY
Sympatia do
klienta POWINNA BYĆ SZCZERA.
Jeśli klient
jest wobec Ciebie arogancki lub traktuje Cię z góry DAJ MU DO
ZROZUMIENIA, kto tu jest fotografem. Studio / plan zdjęciowy to twoje
królestwo!
Do klienta
takiego należy zwracać się STANOWCZO, twoja mowa ciała ma wskazywać na twoje
cechy ‘alfa’.
Klienci
niegrzeczni są jak dziury w jezdni, prędzej czy później TRAFISZ i musisz to
przejść.
TIPS
& TRICKS
·
Co jest najlepsze? Jeśli zrobisz naprawdę dobre
zdjęcia, to będą one NICZYM WIRUS rozprzestrzeniać się i
zbierać dla Ciebie potencjalnych klientów!
·
Jeśli dajesz klientowi zdjęcia na płycie DVD/CD,
wklej do niej plik ze skrótem,
który po wciśnięciu od razu wyśle klienta na twoją stronę lub twoją ofertę! -
świetnie to działa w przypadku zdjęć ślubnych, bo rodzina kopiuje sobie zdjęcia
poprzez przegrywanie płyt DVD i każda z tych kopii będzie posiadała SKRÓT DO
TWOJEJ STRONY!
·
Poproś klienta o napisanie REFERENCJI i umieść ją w
ofercie- takie szczere polecenia mogą DZIAŁAĆ CUDA!
|
Autor: Justyna Ł. Bień
Korekta: Oskar Leszkowicz :*
Korekta: Oskar Leszkowicz :*
Jeśli JESZCZE nie zapisałeś się na listę, zrób to teraz;)
Otrzymasz informacje o nowych postach i dostęp do rzeczy, które są zarezerwowane TYLKO dla osób na liście:
ZAPISZ MNIE:
Imię:
NAPISZ PROSZĘ KOMENTARZ:
Dzięki za praktycznie porady! Na pewno je wykorzystam :)
OdpowiedzUsuńBardzo proszę Agnieszko;)
UsuńBardzo fajne rady, czas zacząć pokazywać zdjęcia na aparacie :)
OdpowiedzUsuń